Rozwój = Wiedza + Edukacja

Projektowanie i zlecanie badań rynku pracy sektora telekomunikacja i cyberbezpieczeństwo

Identyfikacja potrzeb tworzenia sektorowych ram kwalifikacji

Rekomendowanie rozwiązań oraz zmian legislacyjnych w obszarze edukacji

Współpraca w zakresie porozumień edukacyjnych

previous arrow
next arrow
Slider

iwe_2020

XVII edycja konferencji „Informatyka w Edukacji” koncentruje się kwestach związanych ze zdalnym kształceniem. Lockdown był  dla edukacji ogromnym wyzwaniem i swoistym eksperymentem, do którego nie wszyscy byli przygotowani. Postawił przed nauczycielami i szefami placówek wyzwania organizacyjne, techniczne i metodyczne. Prelegenci konferencji opowiedzą, jak można wyjść zwycięsko z tej próby – dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi i strategii.

W 2019 roku 83,1% gospodarstw domowych posiadało co najmniej jeden komputer (dane z raportu Rynek IT i telekomunikacji w Polsce 2020, IDC wraz z PIIT). Podczas pandemii okazało się, że brak dostępu do sieci oraz komputera może powodować ogromne bariery w komunikacji międzyludzkiej. W tym między innymi ograniczeń w kwestiach związanych z nauczaniem. Liczba komputerów okazała się niewystarczająca w tak wyjątkowych czasach. Należy pamiętać wobec tego o zapewnieniu możliwości zdalnej nauki, tak, aby nie było to obecnie przywilejem, a stało się normą.– powiedziała Beata Ostrowska z Sektorowej Rady ds. Kompetencji – Informatyka.

Wykłady, referaty i warsztaty tegorocznej edycji zostały przypisane do 5 grup tematycznych. Pierwszy z bloków dotyczy nauczania przedmiotów ogólnych w trybie zdalnym. Zaprezentowane zostaną m.in. systemy zarządzania nauczaniem – LMS (learning management systems) oraz rozmaite aplikacje wykorzystywane przez nauczycieli.

Kwestie techniczne to jednak nie wszystko. Nauczyciel stoi przed ważnym zadaniem, jakim jest nie tylko przekazanie wiedzy i umiejętności zgodnych z obowiązującą pod-stawą programową, ale także zdalne budowanie relacji i więzi z uczniem – mówi Marzena Dobosz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Na sposób nauczania i atmosferę w czasie lekcji zwraca uwagę także prof. Włodzisław Duch, który przedstawi doniesienia neuronauki na temat warunków skutecznego kształcenia.

Druga grupa wystąpień skupi się na wyzwaniach organizacyjnych, przed którymi stanęli nauczyciele, dyrektorzy, rodzice i uczniowie w dobie pandemii. Studia przypadków pozwolą dowiedzieć się, jak zamieniła się zarówno organizacja zajęć szkolnych, jak i dodatkowych inicjatyw edukacyjnych – np. konkursów.

Od lat bardzo ważnym tematem konferencji jest nauczanie informatyki oraz wspomaganie rozwoju uczniów szczególnie uzdolnionych w tym kierunku. Opieką nad talentami informatycznymi zajmują się profesorowie – Jan Madey, Krzysztof Diks, Wojciech Cellary i Maciej Sysło. Jak twierdzą jednak – równie ważna jest powszechna edukacja informatyczna na wyższym poziomie. Nie da się zapewnić ludziom zawodowych, osobistych i społecznych korzyści wynikających z cyfryzacji bez odpowiedniego poziomu kompetencji cyfrowych szeroko upowszechnionych w społeczeństwie – mówi prof. Wojciech Cellary.

Ze względu na szczególne znaczenie kompetencji informatycznych, organizatorzy konferencji sporo miejsca poświęcają metodyce nauczania informatyki oraz przydatnym narzędziom. Przedstawione zostaną m.in. platformy wspomagające realizację podstawy programowej z informatyki – np. przygotowany przez PTI system exeBOOK.pl oraz narzędzia do nauki programowania.

Nauczanie w trybie zdalnym buduje wysokie zapotrzebowanie na dbałość o aspekty związane z cyberbezpieczeństwem. Pandemia uświadomiła nam, jak potrzebne jest wsparcie, które oferuje nam technologia. Musimy jednak pamiętać, aby korzystanie z jej przywilejów szło w parze z bezpieczeństwem. Sektor teleinformatyczny jest w pełnej gotowości, aby prowadzić odpowiednie działania edukacyjne, informacyjne oraz mające na celu wypracowanie jak najlepszych cyfrowych praktyk w tym obszarze – podsumowuje Wiesław Paluszyński, Prezes Polskiego Towarzystwa Informatycznego, przewodniczący Sektorowej Rady ds. Kompetencji Teleinformatyka i Cyberbezpieczeństwo,

Inne przedmioty – poza informatyką – też nie musza kojarzyć się wyłącznie z książką i tablicą. Uczestnicy konferencji poznają sposób korzystania i tworzenia e-materiałów dydaktycznych, które mogą być wykorzystywane zarówno w nauczaniu zdalnym, jak i w klasie. Z pewnością łatwiej przyswoić rozmaite zagadnienia spacerując po wirtualnych muzeach, śledząc opowieści cyfrowe lub korzystając z interaktywnych notatników. O metodyce współczesnego nauczania szerzej opowie organizatorka konferencji – Anna Beata Kwiatkowska, prezes Oddziału Kujawsko-Pomorskiego PTI.

Ostatni z bloków tematycznych dotyczy wizji nowej szkoły, dostosowanej do kolejnych etapów rewolucji cyfrowej i zmieniającego się rynku pracy. Jak mówią organizatorzy: Nie unikniemy dyskusji o transformacji szkoły – potrzebna jest możliwość przedstawiania wizji zmian na szerokim forum specjalistów, którym niewątpliwie od siedemnastu lat są uczestnicy konferencji „Informatyka w Edukacji”. 

Wysoką renomę wydarzenia potwierdza corocznie uzyskiwany patronat Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Organizatorzy w każdej edycji współpracują także z firmami. W tym roku w konferencje zaangażowały się takie marki jak: Akces edukacja, CISCO, Learnetic, Liga Niezwykłych Umysłów, Microsoft, Nowa Era, testportal.

Współorganizatorem konferencji – obok Polskiego Towarzystwa Informatycznego – jest Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Przygotowanie wydarzenia wspomaga także Polskie Biuro ECDL.

Zapraszamy do udziału w obradach i bezpłatnej rejestracji przez stronę konferencji: https://iwe.mat.umk.pl/iwe20. Transmisja będzie prowadzona przez system CISCO Webex.

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się na nasz newsletter!

Lider projektu:


Partner projektu:

Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji

Projekt nr UDA-POWR.02.12.00-00-SR03/18 jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020